Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Skip to content

Frågor och svar

Har du några frågor som du söker svar på? Oroa dig inte – du har kommit rätt! Bläddra bland de vanliga frågorna nedan och skicka oss ett meddelande om du inte hittar det du söker. Vi hjälper gärna till!

Produkter och råvaror

Innehåller produkterna griskött?

Största delen av våra produkter innehåller inte griskött. Vissa av våra produkter innehåller bacon som har tillverkats av inhemskt griskött. Vi steker bacon på samma grill som nötköttsprodukterna.

Finns det halal-alternativ?

Tyvärr erbjuder vi inga halal-alternativ.

Är osten och äggen pastöriserade?

Cheddarosten, cheddarsmältosten och Halla-osten tillverkas av pastöriserad mjölk. Parmesanosten som vi använder är inte pastöriserad. Den inhemska äggmassan som används i majonnäsen är pastöriserad.

Innehåller produkterna ägg?

Vår vanliga semla innehåller inhemska ägg. Du kan dock kostnadsfritt byta semlan mot en vegansk eller glutenfri semla som inte innehåller ägg.

Våra panerade kycklingbiffar och Chicken Fingers paneras i ägg. Halla-produkterna kan innehålla rester av ägg om de tillagas i samma fritös som kycklingprodukterna (restaurangspecifikt).

Av våra såser innehåller följande inte ägg: ketchup, senap, Chilicreme och veganska Lemon Aioli. I hamburgarna kan man alltid byta vilken sås som helst avgiftsfritt.

Innehåller produkterna nötter eller fisk?

Nej. Ingen av våra portioner innehåller för närvarande nötter eller fisk. Vi använder solrosfrön i våra sallader och veganska biffar.

Finns det glutenfria alternativ?

Alla hamburgare kan fås med en glutenfri semla som bakats i huset. Semlorna bakas av glutenfria råvaror i ett annat rum och i en annan ugn än vanliga semlorna. Våra glutenfria hamburgare plockas ihop i samma rum och delvis med samma redskap som vanliga hamburgare. Vi kan alltså inte garantera att slutprodukten är helt glutenfri.

Även våra panerade kycklingprodukter, pommes frites och veganska biffar är tillverkade av glutenfria råvaror. Våra panerade kycklingprodukter förgräddas i samma ugn som vetesemlorna, men inte samtidigt. Kycklingprodukterna rör inte vid ugnsväggarna och de tillagas vid olika tidpunkter än produkter som innehåller gluten.

Vad innehåller de glutenfria semlorna?

Våra glutenfria semlor innehåller en glutenfri mjölblandning (inkl. majsstärkelse, rismjöl, potatismjöl, modifierad potatisstärkelse, socker, förtjockningsmedel (guarmjöl, hydroxipropylmetylcellulosa, natriumalginat, pektin), mineralämne (järn), vitaminer (tiamin, niacin, B6, folsyra)), rybsolja, potatisfiber, jäst, socker och salt. Vi bakar glutenfria semlor varje dag på våra restauranger.

Finns det veganska alternativ?

Ja! Vi har veganska grönsaksbiffar, veganska semlor och vegansk Lemon Aioli-dippsås. Lemon Aioli tillverkas i allmänhet av sojamjölk, men ibland, beroende på restaurang, även av buljong av kikärter.

I vårt sortiment finns en färdig vegansk produkt, Vegan-hamburgaren. Om du vill kan du också skräddarsy en egen vegansk hamburgare genom att byta semla, biff och majonnäs i en annan hamburgare.

Är biffarna genomstekta?

Ja. Alla våra biffar blir alltid genomstekta.

Vad innehåller pommes fritesen?

Vi tillverkar själva pommes fritesen av hela färska potatisar och de innehåller inget annat än potatis. Pommes fritesen friteras i rybs- och/eller rapsolja och kryddas med salt.

Har ni läsk utan sötningsmedel i sortimentet?

Ja! Av våra krandrycker innehåller Jaffa Palma inga sötningsmedel. Till tilläggspriset 1 € kan krandrycken bytas ut mot en Friends lemonad som är utan tillsatsämnen och innehåller 30 % mindre socker än vanlig kranläsk. Beroende på restaurang har vi också juice och saft med sugrör samt mjölk i vårt dryckessortiment.

Varifrån kommer råvarorna och finns det tillsatsämnen i produkterna?

Våra råvaror är i huvudsak inhemska – allt vårt kött och alla färska grönsaker kommer alltid från Finland. Även våra andra produkter är inhemska i mån av möjlighet. Beroende på skördesäsong är våra produkter till 95 % inhemska.

Vi strävar alltid efter att minimera användningen av tillsatsämnen i våra produkter. Bland annat så innehåller våra nötköttsbiffar, veganska biffar, panerade kycklingprodukter, majonnäser, pommes frites eller vår vanliga semla inga tillsatsämnen.

Arbetsplatser

Hur kan jag få jobb på Friends & Brgrs?

Sök lediga jobb via vår rekryteringssida! Du kan också lämna in en öppen ansökan på sidan.

Kan man komma till restaurangen på PRAO eller arbetspraktik?

Vi tar praktikanter till våra restauranger alltid när det är möjligt! Om du vill fråga om möjligheten till PRAO eller praktik, ring restaurangen direkt eller besök restaurangen. Restaurangernas telefonnummer finns här.

Presentkort och rabatter

Var finns era restauranger?

Våra restauranger finns runt om i Finland – och fler öppnas hela tiden! Se din närmaste restaurang här.

Kan man reservera bord på restaurangen?

Tyvärr tar vi inte emot privata bordsreserveringar. Grupper som faktureras kan fråga om bordsreserveringar direkt från restaurangen genom att ringa eller besöka platsen.

Får man ta med sällskapsdjur till restaurangen?

Ja! Sällskapsdjur är välkomna till våra närrestauranger och restauranger i shoppingcenter. Personalen hänvisar er till en lämplig plats i salen.

Beställning och kundrespons

Vad ska jag göra om något gick fel under restaurangbesöket?

Om det uppstod ett fel vid ett restaurangbesök eller en take away-beställning eller om du vill lämna en kontaktbegäran, vänligen kontakta vår kundtjänst via kontaktblanketten.

Vad ska jag göra om jag hade problem med Wolt- eller Foodora-beställningen?

Kontakta i detta fall kundtjänsten för partnern i fråga. Eftersom betalningen har skett på deras plattform behandlas även den eventuella kompensationen via dem.

Du får enklast kontakt med kundtjänsten via beställningshistoriken för appen i fråga. Vid behov kan du också söka mer information direkt på Wolts eller Foodoras webbplats. Tack för din förståelse!

Kan man beställa mat på förhand till restaurangen?

Ja. Via vår webbutik kan du enkelt och behändigt göra en förhandsbeställning på en take away-beställning eller en beställning som du ska äta på plats!

Kan jag beställa mat till fester?

Självklart! Även om vi inte själva erbjuder transport eller catering hjälper vi dig gärna med serveringen på din fest. Vi rekommenderar att du beställer större beställningar på förhand via vår behändiga webbutik. Via webbutiken kan du vid behov också välja transport för din beställning. Transporten erbjuds av våra samarbetspartners.

Om du har frågor om serveringen, ring restaurangen direkt för mer information. Du hittar webbutiken här och våra restaurangers telefonnummer här.

Kan man använda NoHo Partners presentkort?

Ja, det kan man! På alla restauranger utom på Nokia Arenans och Mässcentrumets verksamhetsställen.

Besök restaurangen

Var kan jag köpa ett presentkort?

Du kan antingen köpa fysiska presentkort från restaurangerna eller digitala presentkort från presentkortsbutiken. När du köper presentkort från restaurangen kan du fritt välja presentkortets värde, i presentkortsbutiken säljs presentkort endast med värdena 20 €, 50 € eller 100 €. Presentkort kan inte köpas eller användas på Nokia Arenans eller Mässcentrumets verksamhetsställen.

Gå till presentkortsbutiken här.

Har ni studeranderabatt?

Vi har ingen fortlöpande studeranderabatt, men varje tisdag är studerandens dag (Opiskelijatiistai)! På tisdagar får studeranden Friends-måltider till nedsatt pris, endast 12 €! Du hittar mer information om temat här.

Har ni rabatter för beväringar eller pensionärer?

Nej, tyvärr inte.

Har ni lunchrabatt?

Vid lunchtid (vardagar fram till kl. 14) får du 1 € rabatt på alla våra måltider utom Kids och Chicken Fingers. Därtill ingår kaffe eller te i måltiden vid lunchtid.